بررسی کلیشه های جنسیتی در ادبیات داستانی معاصر، مورد مطالعه: جلال آل احمد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز
- نویسنده سیمین کاظمی گلباغی
- استاد راهنما عبدارضا نواح علی حسین حسین زاده
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: این تحقیق با هدف بررسی کلیشه های جنسیتی در ادبیات داستانی معاصر(مورد مطالعه: جلال آل احمد) انجام شده است. چهارچوب نظری تحقیق، تلفیقی از نقداجتماعی، جامعه شناسی دیالکتیکی ادبیات گلدمن ، نظریه فمینیستی و نقد ادبی فمینیستی است. در این تلفیق عناصر مفهومی همچون جهان نگری و آگاهی ممکن از گلدمن و ایدئولوژی مردسالار و طبق? اجتماعی زنان از نظریه فمینیستی وام گرفته شده اند. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی و روش هرمنوتیک است. یافته های تحقیق نشان می دهد که کلیشه های جنسیتی در آثار داستانی جلال آل احمد به وضوح دیده می شود و در این داستان ها زنان، ناقص العقل، منفعل، سلطه پذیر، فرودست، خرافاتی، عاطفی و احساساتی، بی وفا، فریبکار وابسته و ضعیف و در مقابل، مردان، عاقل، فعال، مسلط، فرادست، غیرخرافاتی، پرخاشگر، باوفا، صادق، مستقل و قوی هستند. همچنین، نقش های خانگی و درون خانواده برعهده زنان است و مردان نان آور و رییس خانواده هستند. زنان فاقد نقش های حرفه ای هستند ، یا به حرفه هایی مشغولند که به مشاغل زنانه معروفند، و از نقش های سیاسی – اجتماعی بی بهره اند؛ اما مردان علاوه بر نقش های حرفه ای دارای نقش های سیاسی- اجتماعی هستند. همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد، تغییراتی که در وضعیت زنان همعصر جلال آل احمد رخ داده در آثار او منعکس نشده است و نگرش و رویکرد او به مسأله زن در در دوره اول زندگی او (گرایش به مارکسیسم و احزاب چپ) با دور? دوم زندگی او (کنار گذاشتن مارکسیسم) یکسان بوده و از الگوی تفکر مردسالار پیروی می کند.
منابع مشابه
بررسی کلیشه های جنسیتی در آثار داستانی جلال آل احمد
با تحولات اجتماعیِ صورت گرفته در جوامع بشری، اساس تفکر مردسالارانه مورد تردید و پرسش قرار گرفته و وضعیت زنان دستخوش تحولات اساسی شده است. از تحولات صورت گرفته در وضعیت زنان حضور آن ها در صحنه های گوناگون اجتماعی و به عهده گرفتن نقش هایی فراتر از نقش های فیزیکی است که جامعۀ کهن در قرون و اعصار گذشته به آن ها تحمیل کرده و در صدد تداوم آن است. اما به رغم تغییرات آشکاری که با تلاش زنان در این زمینه ...
متن کاملروششناسی جلال آل احمد
تبیین روششناختی عملکرد جلال آلاحمد در حوزه انسانشناسی و فرهنگپژوهی، میتواند نموداری دقیق از منش فکری ـ عقیدتی او به دست دهد، چرا که آلاحمد معتقد بود با ابزارها و روشهای غربی نمیتوان به توصیف درستی از موقعیت ایران دست پیدا کرد. او در مواجه با مسائل، میکوشید آنها را به شکلی ملموس و عینی توصیف کند و در نهایت راهکارهایی ارائه دهد. در مقاله حاضر کوشیده شده است با توصیف معرفتشناسی آلاحمد...
متن کاملمطالعه ساختار روایت در ‹‹دفترچه بیمه›› اثر جلال آل احمد
مطالعه ساختار روایت در ‹‹دفترچه بیمه›› اثر جلال آل احمد مسعود نذریدوست استادیار دانشگاه شهید چمران، اهواز [email protected] 1392/5/ 1391 تاریخ پذیرش: 16 /11/ تاریخ دریافت: 13 در این مقاله به بررسی یکی از داستانهای کوتاه جلال آل احمد تحت عنوان ‹‹ دفترچه بیمه›› می پردازیم. همانطور که در اکثر آثار این نویسنده مشهود است، این داستان کوتاه نیز یک مسئله اجتماعی را مطرح می کند. آنچه در این مقاله به آن...
متن کاملبررسی حضور نویسنده در داستانهای جلال آل احمد
جلال آل احمد (1302- 1348 ه.ش) نویسندهای متعهّد، آرمانگرا و عملگراست که داستان نویسی را با نگارش داستانهای کوتاه از سال 1323 شروع کرد و تا پایان عمر ادامه داد. آنچه در داستانهای آل احمد چشمگیر به نظر میرسد شیوههای حضور نویسنده در این آثار است که گاه شکل مداخله گرانه به خود میگیرد و گاه نیز این حضور بهصورت غیرمستقیم است و در هر حال برآمده از نگرش خاص نویسنده و الزاماتی است که این نگرش بر دا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023